Av Robin Lund, oppdatert 2010-04-16. Opprinnelig publisert hos IMGS.no bildebyrå.![]() Fokus på fotokreditering Rett til kreditering er nedfelt i åndsverksloven og langt de fleste bildebyråer krever at bilder skal krediteres med både byråets og fotografens navn. Men hvordan etterleves dette i norsk presse?IMGS.no bildebyrå har klikket seg gjennom tusenvis av nettsider for å se på i hvilken grad norsk presse respekterer fotografers rett til kreditering. De fleste publikasjonene ligger midt på treet. Ikke spesielt bra, men heller ikke direkte elendig.Den soleklare vinneren så langt er NRK.no som den eneste med hele 9 av 10 mulige poeng. Dermed står rikskanalen som et forbilledlig eksempel på hvordan fotokreditering skal etterleves. Hakk i hæl følger Nettavisen.no, Dagbladet.no, DN.no og Hegnar.no, som alle oppnår respektable 8 poeng.Helt i den andre enden av skalaen er testens største overraskelse. «Kampanje» er Norges hovedpublikasjon med fokus på medie- og reklamebransje. Således kunne man forvente at de skulle kunne sitt fag. Men med kun 1 av 10 mulige poeng holder Kampanje.com en soleklar og flau jumboplass.
Hvis du har tips om publikasjoner du mener vi bør teste, send oss en e-post. Forbilledlig Grønn sone viser publikasjoner som er bevisst sin rolle som en seriøs formidler. Ufokusert Grå sone viser publikasjoner som i mer eller mindre grad bør se på rutinene sine for fotokreditering. Bomskudd Rød sone viser publikasjoner som bør vurdere sin eksistens som formidler. Forbedringspotensialet er enormt. Listen vil bli kontinuerlig oppdatert med nye publikasjoner. Publikasjoner som forbedrer praksis kan be om en ny gjennomgang, og får dermed anledning til å klatre på listen. Oppdateringer
|
Test-prosedyre Vi klikker oss inn på 50 saker på hvert nettsted, og noterer om og hvordan bildene er kreditert. I den grad det er mulig holder vi oss unna syndikerte saker. Det gis fra null til seks poeng for antall krediterte saker. Det gis ett til to ekstra poeng om både bildebyrå og fotograf krediteres der det er relevant. Det gir også ett til to ekstra poeng om publikasjonen gjennomfører kreditering på forsiden. Altså er det totalt mulig å oppnå ti poeng. ![]() Åndsverksloven Hva sier Åndsverksloven om kreditering? Åndsverksloven 1. kapittel, § 3 Opphavsmannen har krav på å bli navngitt slik som god skikk tilsier, så vel på eksemplar av åndsverket som når det gjøres tilgjengelig for almenheten.BildebyråeneEn oversikt over hva de mest relevante bildebyråene forutsetter av fotokreditering.Colourbox Kun kreditering av byrå, fotografens navn blir ikke oppgitt.Dreamstime Forutsetter kreditering av både fotograf og byrå i forbindelse med redaksjonell bildebruk.IMGS.no norsk lavpris bildebyrå Krever kreditering av både fotograf og byrå. Krever tilleggshonorar for manglende kreditering. Istockphoto YAY micro Scanstockphoto Samfoto Scanpix |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||