Fotokrediteringstesten 2010

Av Robin Lund, oppdatert 2010-04-16. Opprinnelig publisert hos IMGS.no bildebyrå.

Illustrasjonsbilde: Robin LundHVEM GJØR SOM DE SKAL?
Fokus på fotokreditering
Rett til kreditering er nedfelt i åndsverksloven og langt de fleste bildebyråer krever at bilder skal krediteres med både byråets og fotografens navn. Men hvordan etterleves dette i norsk presse?IMGS.no bildebyrå har klikket seg gjennom tusenvis av nettsider for å se på i hvilken grad norsk presse respekterer fotografers rett til kreditering. De fleste publikasjonene ligger midt på treet. Ikke spesielt bra, men heller ikke direkte elendig.

Den soleklare vinneren så langt er NRK.no som den eneste med hele 9 av 10 mulige poeng. Dermed står rikskanalen som et forbilledlig eksempel på hvordan fotokreditering skal etterleves. Hakk i hæl følger Nettavisen.no, Dagbladet.no, DN.no og Hegnar.no, som alle oppnår respektable 8 poeng.

Helt i den andre enden av skalaen er testens største overraskelse. «Kampanje» er Norges hovedpublikasjon med fokus på medie- og reklamebransje. Således kunne man forvente at de skulle kunne sitt fag. Men med kun 1 av 10 mulige poeng holder Kampanje.com en soleklar og flau jumboplass.

Hvorfor kreditere?
En seriøs publikasjon bør ha god rutine for å oppgi kilde for både tekst og bilde, om dette er ansatt fotograf, frilansfotograf, bildebyrå, produsent, skjermbilde, plateselskap, privat bilde eller annet.
• Leser bør kunne finne kilde til alt publisert materiale
• Respekt for opphavsrett og Åndsverksloven
• Kreditering har markedføringsverdi for fotografen
• Sporbarhet, viser rett til å publisere et bilde
• Manglende kreditering kan være et tegn på at bildet er publisert uten rettigheter til publisering og/eller uten å ha betalt vederlag


Fotokrediteringslisten

Poeng Publikasjon Forsidekreditering
9 / 10 NRK.no ✔ mouseover
8 / 10 Dagbladet.no
8 / 10 Dagens Næringsliv dn.no
8 / 10 Hegnar.no ✔ mouseover
8 / 10 Nettavisen.no ✔ mouseover
7 / 10 DinSide.no ✔ mouseover
7 / 10 Klar Tale.no
7 / 10 Nordlys.no
6 / 10 ABCnyheter.no
6 / 10 Bergens Tidende bt.no
6 / 10 Dagsavisen.no
6 / 10 Harstad Tidende ht.no
6 / 10 Seher.no
6 / 10 VG.no
5 / 10 Adressa.no
5 / 10 Fremover.no
5 / 10 Klikk.no
5 / 10 Vårt Landvl.no
4 / 10 Budstikka.no delvis
3 / 10 ITavisen.no
1 / 10 Kampanje.com

Hvis du har tips om publikasjoner du mener vi bør teste, send oss en e-post.

Forbilledlig Grønn sone viser publikasjoner som er bevisst sin rolle som en seriøs formidler.

Ufokusert Grå sone viser publikasjoner som i mer eller mindre grad bør se på rutinene sine for fotokreditering.

Bomskudd Rød sone viser publikasjoner som bør vurdere sin eksistens som formidler. Forbedringspotensialet er enormt.

Listen vil bli kontinuerlig oppdatert med nye publikasjoner. Publikasjoner som forbedrer praksis kan be om en ny gjennomgang, og får dermed anledning til å klatre på listen.

Oppdateringer
2010-04-16 Testen har fått omtale i JournalistenKampanje og i Harstad Tidende. Kampanje tar bunnplasseringen alvorlig, det er bra.

 

 

Test-prosedyre
Vi klikker oss inn på 50 saker på hvert nettsted, og noterer om og hvordan bildene er kreditert. I den grad det er mulig holder vi oss unna syndikerte saker. Det gis fra null til seks poeng for antall krediterte saker. Det gis ett til to ekstra poeng om både bildebyrå og fotograf krediteres der det er relevant. Det gir også ett til to ekstra poeng om publikasjonen gjennomfører kreditering på forsiden. Altså er det totalt mulig å oppnå ti poeng.
Foto: Robin Lund, IMGS.no
Åndsverksloven

Hva sier Åndsverksloven om kreditering?
Åndsverksloven 1. kapittel, § 3
Opphavsmannen har krav på å bli navngitt slik som god skikk tilsier, så vel på eksemplar av åndsverket som når det gjøres tilgjengelig for almenheten.Bildebyråene

En oversikt over hva de mest relevante bildebyråene forutsetter av fotokreditering.

Colourbox
Kun kreditering av byrå, fotografens navn blir ikke oppgitt.

Dreamstime
Forutsetter kreditering av både fotograf og byrå i forbindelse med redaksjonell bildebruk.

IMGS.no norsk lavpris bildebyrå
Krever kreditering av både fotograf og byrå. Krever tilleggshonorar for manglende kreditering.

Istockphoto
Forutsetter kreditering av både fotograf og byrå i forbindelse med redaksjonell bildebruk.

YAY micro
Krever ingen kreditering for royaltyfrie bilder. Krever kreditering både av fotograf og byrå for redaksjonell og utvidet royaltyfri lisens.

Scanstockphoto
Har ikke listet krav om kreditering.

Samfoto
Forutsetter kreditering av både fotograf og byrå. Krever tilleggshonorar for manglende kreditering (50 prosent).

Scanpix
Forutsetter kreditering av både fotograf og byrå. Kan kreve tilleggshonorar for manglende kreditering (100 prosent).

Print Friendly